TÉLI FELKÉSZÜLÉS – Hogy autóját felkészülten érje a hó és a fagy

TÉLI FELKÉSZÜLÉS – Hogy autóját felkészülten érje a hó és a fagy

TÉLI FELKÉSZÜLÉS – Hogy autóját felkészülten érje a hó és a fagy

 

Ha hideg évszak jön, arra az autónak készen kell állnia.

 

Ha a hőmérséklet fagypont alá csökken, nem csak az ablakmosó folyadék fagyhat meg, hanem az egyéb folyadékok és a járműalkatrészek is. 

Q-Service tanácsa: Az autót időben készítsük fel a fagypont alatti hőmérsékletre!

A szélvédőmosó feladja a szolgálatot. Diagnózis: fagyás

 

Amint a hőmérséklet 0 oC alá csökken, az összes víztartalmú folyadék nagy veszélynek lesz kitéve. Éppen ezért elengedhetetlen a téli ablakmosó folyadék használata.

 

 

 „Az ablakmosó-rendszert kellő időben fel kell készíteni a fagyos időkre”, mondja a Q-Service hálózat vevőszolgálati vezetője.

Fontos, hogy az ablakmosó-koncentrátumot és a vizet még a betöltés előtt összekeverjük. Betöltés után az ablakmosó működtetésével távolítsuk el a rendszerből a nyári szélvédőmosó folyadékot, különben megfagyhat a tömlő rendszerben.

Ha az ablakmosó folyadék egyszer megfagy a rendszerben, akkor azon csak a melegebb hőmérséklet segíthet. Téves elképzelés az, hogy hajszárítóval melegítsük fel a fagyott részeket. „Aki ezt teszi, kockáztatja azt, hogy a magas hőmérsékletkülönbség miatt megreped a szélvédő.” Jobb megoldás, ha 

egy meleg rongyot helyezünk az ablakmosó fúvókára, de a legjobb, ha egy fűtött garázsba kéredzkedünk be.

A motorra is gondolnunk kell

Még mielőtt beköszöntenek a mínuszok, célszerű a fagyálló használata a motorban is.
A gyártók ma már télen és nyáron is előírják a fagyálló használatát.
Ennek több műszaki indoka is van. 

Előfordulhat az, hogy nyáron vizet kell tölteni a hűtőrendszerbe, ezzel viszont jelentősen lecsökken a folyadék fagytűrő képessége. A tél beköszönte előtt érdemes meggyőződni arról, hogy a megfelelő védelem még fennáll-e. Ezt a benzinkutaknál és szervizeknél is ellenőrizni tudja egy tesztberendezéssel. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a gyártók kötelezően előírják a fagyálló cseréjét, amelyet általában 3 évente kell megtenni, de jó, ha ezt szakemberre bízzuk, mert nagy kárt okozhatunk magunknak.

A fékrendszer a hideget is tűri

Nagyrészt a fékrendszer működését nem befolyásolja a fagy. „A fékfolyadék akár a -40oC-ot is bírja, azonban az problémát okozhat, ha a fékfolyadék túl régi, mert akkor a fékrendszerben a víz elraktározódhat és megfagyhat. Legrosszabb esetben akár a fék is tönkremehet, éppen ezért fontos kétévente egyszer cserélni a fékfolyadékot.

Ezzel szemben a féktárcsákat működésére egyáltalán nincs hatással a hideg idő. „A fék nagyon gyorsan eléri a kellő üzemi hőmérsékletet”. Ezért lehetséges, hogy a jég rögtön elolvad, ha egyáltalán keletkezik jég.

 

 

 

Ha egy autón sok a sár és a hó egy éjszakán keresztül, az akár segítség is lehet, mert a fék az első pár méteren könnyen használhatóvá válik. „Későbbiekben a fék felmelegszik, és nem kell félni attól, hogy a fék csak késleltetve fog.

 

 



Speciális téli dízel

Az üzemanyagoknál télen vannak különbségek:

Aki benzint tankol, annál nincsen semmi változás télen.

A gázolaj esetében azonban van különbség, októbertől a különleges téli dízelt forgalmaznak a benzinkutaknál. A nyáron forgalmazott gázolaj nagy parafin tartalma miatt „megfagyhat” az üzemanyagrendszerben és ez a motor beindítását megakadályozza. „Ajánlott még a hideg időszak beköszöntése előtt teljesen kifogyasztani a tankot és csak utána „téli” dízelt tankolni. A téli dízel célja nem más, mint biztosítani a könnyű indítást -20oC-ban is.

 

Motorolajok téli és nyári használatra

A motorolajoknál nincs különbség a téli és a nyári olajok között, mert a modern többfokozatú motorolajok minden hőmérsékletben megfelelőek. Azonban, mivel az olaj alacsonyabb hőmérsékleten sűrűbb, ezért a szakértők azt javasolják, hogy mérsékeltebb vezetési stílust alkalmazzunk mindaddig, míg a motor el nem éri az üzemi hőmérsékletet.

Végső soron a fagyveszély mindenütt fennáll, ahova víz tud bekerülni. Ez vonatkozik például az ajtószigetelő gumira, és a zárra is. Bár a legtöbb jármű központi zárral működik, szükséges az is, hogy a jó öreg kulcs is használható legyen. Bosszantó lehet ugyanis, amikor az ajtózár olajozó a kesztyűtartóban hever. Az ajtószigetelő gumit érdemes vazelinos stifttel bekenni, hogy megakadályozzuk az ajtóhoz fagyását.

 

Az ablaktörlő szintén egy problémás kérdés. Aki meg akarja akadályozni az ablaktörlőlapát lefagyását, az csak egyszerűen emelje fel az ablaktörlőt, vagy egy védőfóliát helyez a szélvédő és az ablaktörlőlapát közé.

 

Bízunk abban, hogy tanácsaink segítségével megkönnyíthetjük a téli gondtalan autózást.