- Hibás, vagy sem? - Bepárásodott fényszóró és világítás

- Hibás, vagy sem? - Bepárásodott fényszóró és világítás

Hibát jelent a fényszóró vagy a lámpatest párásodása? Mi az, ami még megengedhető és mi az, amit javítani kell?

 

Hőmérsékletkülönbség (időjárásfüggő) miatt bekövetkezett nyomáskülönbség

Manapság a szokásos fényszórók és az egyéb világítótestek a gépjárműben nem hermetikusak, hanem szellőztetőrendszerrel rendelkeznek. Ez a szellőzőrendszer arra szolgál, hogy kiegyenlítse a nyomást, illetve, hogy eltávolítsa a nedvességet. Azonban előfordulhat – különösen a nagyobb hőmérsékletváltozáskor – hogy a világítótest belsejében kicsapódik a pára, ami kívülről is látható. Különösen akkor fordulhat elő nagymértékű párakicsapódás, ha nagy hidegben autómosót látogatunk meg. Előfordulhat azonban akkor is, ha párás az idő, és nagy a kinti és a benti (lámpatesten belüli) hőmérsékletek között a különbség. Ez még önmagában nem jelent hibát, feltéve, ha a nedvesség egy idő után eltűnik. A nedvesség elpárolgásához vagy a fényszóró, vagy a világítás felkapcsolása, vagy a száraz idő vezethet. Akkor is bepárásodhat a lámpa, ha az izzó ki van kapcsolva, a lámpa lehűl és ezen keresztül párás levegőt szív be kintről. Ha a külső levegő nyirkos, az könnyen lecsapódhat a reflektorra és a burkolatra.

 

Ez a jelenség a modern autóknál jobban észrevehető, mert a jó láthatóság érdekében sima fényáteresztő felülettel tervezték, így jobban szembeötlik, mint az idősebb járműveknél, amik még bordás (és ezért nehezen látható) fedőüveggel lettek kialakítva.

A rozsdásodás veszélye nem áll fenn, ha nedves a lámpatest, mert az újabbak már műanyagból készültek.

 

Küzdelem a vízcseppekkel

Ha a fényszóróban, vagy más lámpában vízcseppeket talál, érdemes megkeresni annak okát:

 

Legtöbb esetben a tömítőgumin keresztül jutott be a víz, azonban előfordulhat az is, hogy repedés van a fényáteresztőfedélen vagy a lámpatesten.

 

Elképzelhető még, a magasabb teljesítményű izzó használatánál, hogy a nagyobb hőmérséklet különbség miatt párásodik be a fényszóró, de az egész fényszóró defomálódását is eredményezheti.

 

Ha már víz jutott be, a fényszórót vagy a lámpákat figyelmesen kell kiszerelni a gépjárműből és meleg levegővel kell kiszárítani. Ha vízfoltok maradnak a reflektoron, az hatással lehet a fénykibocsátásra. A fényszóró alkatrészeit semmilyen esetben nem szabad külön-külön tisztítani, mert nagy a károsodás kockázata. Ha a reflektor csak részben is elmattúlt, akkor ki kell cserélni. Ez vonatkozik a többi lámpatestre is. (pl.: irányjelző)