A hólánc használata
24.11.2015
A hólánc használata a téli időszakban kötelező szinte minden szomszédos országban, az előírások mellett azonban sokszor szükségszerű is. A téli gumi magában már nem elég a hegyi utakon zord, téli időjárás mellett. A hóláncot mindig időben, ha lehet még elakadás előtt szereljük fel, így kellemetlen kalandoktól óvhatjuk meg magunkat.
A megvásárolt hóláncot indulás előtt érdemes kipróbálni – felpróbálni az autóra, hogy ne éles helyzetben derüljön ki, mégsem jó méretet kaptunk. A hóláncot már nem csak praktikus okokból és a nyugat európai ellenőrzések miatt érdemes berakni a téli vezetéshez a szerszámos ládába, hiszen a közútkezelő az időjárási és útviszonyok függvényében egyes útszakaszokon kihelyezhet "Hólánc használata kötelező" táblát. Ilyen útszakaszon csak olyan járművel szabad közlekedni, melynek legalább a hajtott tengelyén lévő gumiabroncsokon hólánc van.
Hazánkban a szöges abroncsok használata közúton tilos!
A hóláncra érdemes komolyabb összeget szánni, hiszen használata esetén a drágább, jobb minőségű láncok kevesebb bosszúságot okoznak és hosszú éveken át szolgálnak megbízhatóan! A választás során szem előtt kell tartani az abroncs méretét és a mintázatról is dönteni kell. Ügyeljünk arra, hogy ne csak keresztirányban (létrás lánc), hanem hosszirányban is vezessen a lánc a futófelületen, ez lényegesen javítja a kormányozhatóságot (trapéz és rombusz mintás lánc).
A hóláncot mindig a meghajtott kerékre szereljük fel.
Rendkívüli hóviszonyok esetén nem árt mind a négy kereket, sőt az utánfutó (pl.: lakókocsi) kerekeit is hólánccal ellátni. Az öszkerékmeghajtású járművek hóláncát a jobb fékhatás miatt szereljük az elülső tengelyre. A hóláncot már a behavazott emelkedő előtt tegyük fel.
Nem szabad túl szorosan felszerelni, a lánc öntisztulása miatt szükséges, hogy legyen némi "játéka". A megengedett legnagyobb sebesség hólánccal 50 km/h! Hosszabb, takarított útszakaszokon vegyük le a láncot, ilyenkor ugyanis az út, a gumi és a hólánc is sérül.