Mikor kell a gumiabroncsokat lecserélni?
14.11.2012

A gumiabroncs futófelületi mintaárok mélységét természetesen alapos ellenőrzésnek ajánlatos alávetni, ugyanis a gumiabroncs számos lényeges tulajdonsága függ ettől.
ÜGYELJEN A MINTAÁROK MÉLYSÉGÉRE
A gumiabroncs futófelületi mintaárok mélységét természetesen alapos ellenőrzésnek ajánlatos alávetni, ugyanis a gumiabroncs számos lényeges tulajdonsága függ ettől.
A mintaárok mélysége döntő fontosságú, amelynek a hatósági előírások szerint 1,6 mm-nek kell lennie. Aki ennél kisebb mélységű mintaárkú gumiabronccsal közlekedik, számolnia kell azzal, hogy a biztosító baleset esetén nem téríti meg a keletkezett kárát, illetve, adott esetben büntetést kell fizetnie Nyugat-Európa több országában.
A mintaárok mélységének meghatározásához segítségül szolgálhat a kopásjelző rendszer (TWI)*: ez a mintaárokba vulkanizált kis "kitüremkedésekből" áll, amelyek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. A kopásjelzők elhelyezkedését a gumiabroncs vállrészén látható TWI felirat jelzi.
A mintaárok megmaradt mélységének meghatározásához mérést kell végezni a kopásjelzővel ellátott mintaárkokban.
Egyes gumiabroncsgyártók a TWI felirat helyett a márkajellel vagy egy háromszöggel jelölik a kopásjelzőt.
JAVASLATUNK AZ ÖN BIZTONSÁGA ÉRDEKÉBEN
Mivel a vízenfutás (aquaplaning) veszélye fokozottan nő, és a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, a gumiabroncsokat már a minimális mintaárokmélység elérése előtt le kell cserélni.
Általában a következő értékeknél ajánlott a csere:
- Nyári gumiabroncsok: 2 mm-es mintaárokmélység
- Széles gumiabroncsok: 3 mm-es mintaárokmélység
- Téli gumiabroncsok: 4 mm-es mintaárokmélység
Valamikor elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje
A gumiabroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintaárokmélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumit.
Ezen kívül az öregedés is indokolttá teheti a cserét, azonban átlagos futásteljesítmény esetén a kopás miatt jóval az elöregedés előtt szükségessé válik a csere. Kivételt jelenthetnek a lakóautók, az utánfutók, a veterán autók és a pótkerekek, amelyeknél a szezonális használat miatt a menetteljesítmény az átlagos alatt marad.
A GUMIABRONCS TÁROLÁSA
Szakszerű tárolással a gumiabroncs öregedése csökkenthető. A felni nélküli gumikat állítva és időnként forgatva, a felnin maradt gumikat fektetve tároljuk úgy, hogy a guminyomást 1,0 bar-ra csökkentjük. A gumikat száraz, hűvös helyiségben kell tartani, ahol nem éri őket napfény, és a vegyi anyagokkal, oldószerekkel, kenőanyagokkal, kőolaj-származékokkal sem érintkeznek.
Forrás: Szeles Gumicentrum Kft.