Autószektor - Inter Cars sztori – Alkatrészértékesítés, szívvel, lélekkel (1.rész)

Autószektor - Inter Cars sztori – Alkatrészértékesítés, szívvel, lélekkel (1.rész)

Az autoszektor.hu szakújságírója, Fernecz Norbert készített interjút az Inter Cars ügyvezető igazgatójával, Szatmári Ákossal. Az interjú 3 részben jelent meg az Autószektor oldalán, amiben többek között az Inter Cars filozófiájáról, elhivatottságáról és ügyfélközpontúságról is szó van. 

A cikk első része az alábbiakban olvasható: 

Egy hatalmas kamion, amiben éppen szakmai előadás zajlik, egy sor érdekes kiállító a legújabb kenőanyagokról, vagy garázsipari berendezésekről. Éppen elvesztem volna a kínálatban, ha nem invitáltak volna Szatmári Ákoshoz, az Inter Cars Hungária Kft. ügyvezető igazgatójához. Így gyorsan neki is szegeztem kérdéseimet.

Mennyi minden van itt körülöttünk, ennyire szerteágazó az Inter Cars „termékpalettája”?

Sokrétű. A „standard” autóalkatrész értékesítésen felül a sales csapatunk egyik csoportja közvetlen az autószervizekkel tartja a kapcsolatot, a másik a Q-SERVICE hálózattal, és a kamionos partnerekkel (Q-SERVICE Truck). Fottamenedzseléssel is foglalkozunk, és Motointegrator néven fut egy lakossági felület, egy szervizidőpont foglaló, 1900 regisztrált szervizzel, egy hotelkeresőhöz hasonlóan itt szervizidőpontot lehet foglalni online.

A célotok volt, hogy ne a lakossági ügyfeleket szolgáljátok ki?

Nagyon sok veszélyes hulladék képződik ebben a szakmában, és a környezettudatos ember keres is lehetőséget a megsemmisítésre. Van egy meglévő működési kultúrája az országnak, ami lassan változhat, ha teszünk érte, fokról-fokra tudunk változtatni. A gépjármű javítás nem a hátsó udvarba való, de a szabadkereskedelemnek híve vagyok. De néha érdekesen alakul a piac, és amikor speciális hazai előírások, engedélyek vonatkoznak egy légszűrőre, akkor néha azt érzi az ember, hogy az egyik oldal túlszabályoz, míg a másik oldalon meg túlságosan engedékeny.

Miért nem jó a magyaroknak az az engedély, amit mondjuk Németországban kiadtak az alkatrészhez? Ti egy teljesen más szemléletben akartok alkatrészt eladni. Az értékesítést nem a végfelhasználóknak pozícionáljátok, hanem a szervizek a fő célcsoportotok.

Nálunk a szerviz a fogyasztó. Illetve a lényeg, hogy a független autójavítókat helyzetbe tudjuk hozni. Akár egy kisebb márkafüggetlen autószervizt, vagy egy nagyobb, adott régióban meghatározó autójavítót.

 

Ők most azért nincsenek versenyhelyzetben, mert lehet, hogy nincs meg a megfelelő technikai hátterük ahhoz, hogy akár az 0-5 év közötti autókat is javítsák?

Egyrészt nincs meg a szaktudás, vagy sok esetben hiányos. Másrészről a technika, technológia. És mi ebben támogatjuk őket, mi ezt próbáljuk hozzájuk eljuttatni, a beruházásaikban, fejlesztésekben támogatni őket. Mert közös a célunk. Igaz, hogy létezik az Autószerelők Országos Egyesülete, de minimális érdekképviseleti tevékenységet végez. Sajnos kicsit kopott a jelentősége, és nincs semmi szerveződés, ami az autójavítók érdekét képviselné. Arra szolgálnak az érdekképviseletek, hogy hangot adhassunk annak mi az életszerű, és mi nem, és ennek megfelelően alakítsák a törvényeket.

Utánpótlás az autószervizekben: Biztosítjátok az alkatrészt és javítási technológiát, a szerszámokat. De hogy tudjátok a fiatalokat abba az irányba nevelni, hogy meglegyen a megfelelő szakképzett utánpótlás? Egy márkafüggetlen szervizben is legyen olyan ember, aki erősáramú villanyszerelőként tudjon elektromos autót szerelni?

Az Autószerelők Országos Egyesületével karöltve országos szakmai tanulmányi versenyt szervezünk, azt támogatjuk. Piri András kollégám és csapata végzi ezt a munkát. Mi hozzuk a beszállítókat a feladatokhoz, diagnosztikához stb. Több helyszínen, több szakiskolában rendezzük az előválogatókat, majd a végén egy országos döntővel zárul a hazai verseny. Mindezek megszervezése mögé az Inter Cars teszi a lehetőségeket. Ez egy komoly nemzetközi versennyé nőtte ki magát 12 ország részvételével, és nagyon büszkék vagyunk rá, hogy az elmúlt három nemzetközi döntőt magyar fiatal nyerte meg. Tehát joggal lehetünk büszkék arra, hogy itthon magas színvonalú az autószerelő képzés. Mi ezeket az iskolákat támogatjuk eszközökkel. Kollégámat delegáltam az ágazati tanácsba, amelyik az új tananyagot állította össze az elektromos gépjárműszerelő képzés, gépjárműmechatronikus, elektrotechnikus területein. Három szakmát állítottak össze, és már el is indultak a képzések a szakképzés centrumokban, szóval nem alaptalanul állíthatom, hogy gondolunk a jövőre.

Miért érzem azt, hogy a piac többi szereplőjében nincs meg ez az elhivatottság a szakma iránt?

Az ő nevükben nem tudok nyilatkozni, az viszont látszik, hogy ők alkatrészt akarnak eladni elsősorban.

De nektek a szemléletetek is más, mert nem csak eladni akarjátok, hanem azt, hogy 20-30 év múlva is legyen olyan szerviz, ahol be is tudják majd szerelni. Jól látom, hogy ez az egyik fő csapásirány, amin dolgoztok?

Szenvedélyünk a mobilitás! De ezt magától a tulajdonostól, a cég elnökétől is hallottam, így testközelből tapasztaltam az elköteleződését.

Tehát már találkoztatok személyesen is?

Igen, ő egy jó felfogású, fiatalember autóversenyzői múlttal. Ő már a fia a cégalapítónak, most már ő viszi a céget, édesapja tanácsadóként van jelen az igazagató tanácsban, de a fia az elnök, aki szépen végig járta a ranglétrát, különböző posztokon próbálta ki az apja, hogy minden téren bizonyíthasson. Ezt onnan tudom, hogy én sem ma kezdtem a karrieremet a cégnél. 18 éve vagyok itt, és a tulajdonossal együtt abszolút a szívemhez közel álló ideológiát képviseljünk: nem tudjuk elképzelni az életet anélkül a szabadságfok nélkül, amit az egyéni mobilitás jelent. Megfogom a slusszkulcsot, beülök az autóba, és elindulok arra, amerre a nap lenyugszik, vagy bármikor oda, ahová akarok. Ez hihetetlen szabadság, de jól tudjuk, hogy igen erőteljes támadás alatt van a környezetvédelem, a zöldítés ürügyén. Nem azt mondom, hogy a jelen állapotában ez fenntartható, viszont, ha nem teszünk érte semmit, nem is lesz az. Ezt lehet fenntarthatóan csinálni, mi ebben hiszünk, efelé változtunk, efelé változik a mobilitás, de nem szabad, hogy elvesszen, hiszen az a társadalom mozgatója, úgyhogy menni kell, és ott kell lenni mindenhol, és meg kell tanulni fenntarthatón csinálni.

Ez mit jelent?

Most egy új projekten gondolkodik Varsó (a vállalatcsoport központja), amit át akarunk hozni Magyarországra. Ez a fenntartható szerviz nevű projekt, aminek az lesz a lényege, hogy egy agytröszt, egy koordináló csapat alakul ki a cégen belül, akinek megvannak a kapcsolatai a különböző olyan specialista cégekhez (pl. napelem, hőszivattyú gyártás, hulladékgazdálkodás, vagy hőszigetelés), így amikor egy autószerviznél van igény ilyen irányú fejlesztésre, hogy zöldüljön, hogy fenntartható módon működjön, akkor egy komplett csomagként ezt egybeszervezve oda tudjuk tenni az asztalra. Adott esetben, ha némi lojalitást vállal, és alkatrészvásárlásra aláír nálunk, akkor még a finanszírozásban is tudjuk támogatni a szervizt. Ez az eszme, ezen dolgozunk az idén. Remélem, jövőre ki tudunk vele rukkolni, és akkor lesznek szép zöld független szervizek.

További érdekes témák a folytatásban!