A hűtőfolyadék feladatai
02.08.2012
A vízhűtésű motorok egyik legfontosabb üzemi folyadéka kétségkívül a hűtőfolyadék. Összetétele az elmúlt évtizedekben megváltozott, hogy minél tartósabb és alkalmasabb legyen az újabb szerkezeti anyagokból készülő motorokhoz. A bővülő választék és az egyes autógyárak eltérő követelményei meg¬nehezítik az eligazodást, amihez az alábbiakban nyújtunk segítséget.
A HŰTŐRENDSZER KARBANTARTÁSA
A legfontosabb a megfelelő fagyáspont és a hővezető képesség biztosítása. Az etilénglikol vagy az etilénglikolnál sokkal kevésbé mérgező, de drágább propilénglikol alapú hűtőfolyadékok legalacsonyabb dermedéspontját a 40-60% glikolt tartalmazó glikol-víz keverék tartományban érjük el, s szerencsére ilyen keverékarány mellett a legjobb a folyadék hővezető képessége is. Ennél hígabb és sűrűbb keverék alkalmazása egyaránt előnytelen. A biztonságosan alacsony fagyáspont mellett igen fontos a megfelelő folyadékszint is: a hűtőrendszert hűtőfolyadékkal teljesen feltöltött állapotra tervezik. Ha túl kevés a hűtőfolyadék, pl. a hűtőradiátor nincs teljesen feltöltve, a glikol-víz keverékből igen agresszív, korrozív hatású gőz képződik, amely megtámadja a fémfelületeket és korrodálja azokat. Az alacsony folyadékszinttel kapcsolatos másik probléma: a motor leállítása után általában a hűtőfolyadék áramlása is megszűnik, ezért a rendszer legforróbb pontjain a hűtővíz lokálisan jóval 100°C fölé hevül. Ha teljesen feltöltött és nyomás alatti a hűtőrendszer, a túlhevülés miatti gőzképződés is elkerülhető.
MIÉRT KELL A HŰTŐFOLYADÉKOT IS IDŐNKÉNT LECSERÉLNI?
A hűtőfolyadék hosszabb-rövidebb idő alatt elhasználódik abban az esetben is, ha gondoskodunk arról, hogy a folyadékszint a hűtőrendszerben mindig megfelelő és a fagyáspont is kellően alacsony legyen. A fagyáspont mérése tehát nem árul el mindent. Mi lehet vajon a kritikus pontja a rendszernek? Nem más, minta korrózióvédelem. Hatásmechanizmusukból adódóan ugyanis mind a szervetlen, mind pedig a szerves inhibitorok mennyisége folyamatosan csökken a hűtőfolyadékban. Az autógyártók által megengedett leghosszabb csereperiódusok az új típusokra egészen eltérőek:
- General Motors: 250 000 km / 5 év
- Ford, Chrysler: 160 000 km/ 5 év
- Toyota 160 000 km/ 10 év
- Honda 200 000 km/ 10 év
- Mercedes-Benz 250 000 km/ 15 év
Ezek az értékek csak a legújabb típusokra érvényesek, és a 2000-2003 előtt gyártott autókban ennél jóval gyakrabban, 2-3 évente kell cserélni a hűtőfolyadékot.
Legjobb, ha ezt egy Q-Service-ben végeztetjük el.