Q-Service – Hogyan lesz a fékbetétből rövid féktáv?

Q-Service – Hogyan lesz a fékbetétből rövid féktáv?

Szerző: Őri Péter
Nem érdemes megkerülni a szervizt az alkatrész önálló beszerzésével!

Gyakran felmerülő kérdés az alkatrész-beszerzés menete, amikor javítani kell a járművet. Természetesen a legfontosabb, hogy biztonságos, leinformálható forrásból származó alkatrészeket építsünk be, ugyanakkor az sem elhanyagolható szempont, hogy a felelősség és az esetleges garanciális probléma a szervizt fogja terhelni.

Mitől áll meg az autó?

A fékezés során a súrlódás során keletkező hővé alakítjuk át a jármű mozgási energiáját, így a fékutat befolyásoló tényezők között az alábbiakat kell említeni:

  • az erőátvivő közeg által kifejtett vezérlő erő
  • súrlódási együttható
  • súrlódó felületek átmérője a kerék forgástengelyéhez képest (erőkar)
  • a súrlódó felületek alakhelyessége
  • a jármű tömege

Amikor a fékszerkezetet ellenőrzik műszaki vizsgán, akkor ezen paraméterek megfelelőségére próbálnak következtetni a mérésekből. Vizsgálják ugyanis a kifejthető fékerőt, a fékerő-ingadozást és a két oldal közötti eltérést. Ha valamely érték nem megfelelő, akkor az autó nem alkalmas közúti közlekedésre.

Mit tud a szerviz, amit mi nem?

Minden Q-Service szerviznek rutintevékenység a fékjavítás. A féktárcsa vastagságának és ütésének ellenőrzésével meg tudják állapítani annak tovább használhatóságát, így nem biztos, hogy azokat az alkatrészeket is cserélni kell. Ha előre megvásároltuk és vittük a szerviznek, akkor azt feleslegesen tettük. A határértékeket a szervizek adatbázisokból nyerik, a méréshez pedig speciális mérőórát alkalmaznak, melyek általában otthon nem állnak rendelkezésre.

Ha a féktárcsa üt, akkor meg kell vizsgálni annak a lehetőségét, hogy a kerékagy ütése miatt mérhetünk eltérést a féktárcsán, így könnyen lehet, hogy nem féktárcsa, hanem új kerékagy szükséges a probléma elhárításához.

A javítás után következik az ellenőrzés. Ha valaki féket javít, akkor azt ellenőrizni is tudni kell. Akárcsak a műszaki vizsgán, úgy a szervizben is el kell végezni a fékek műszeres ellenőrzését. Az ügyfélnek, ha kéri, akkor erről nyomtatott bizonyítékot kell kapnia. Erre azért van szükség, mert a későbbiekben egy esetleges baleset után a szerviznek is bizonyítania kell, hogy a fékjavítást megfelelően elvégezte.

Hogy jön ehhez az alkatrész forrása?

Amikor a Q-Service partner felajánlja az alkatrészeket a javításhoz, általában felkínálja a lehetőséget, hogy különböző árkategóriájú alkatrészt tud beszerezni. Minden Q-Service-nek megfelelő forrása van, leinformálható eredetű alkatrészekhez és beszállítói szerződést kötöttek egy-egy autóalkatrész nagykereskedővel. Amikor az általuk ajánlott és beszerzett alkatrészeket beszerelik, majd leellenőrzik a javítást, akkor a 20.000 Ft bruttó érték feletti javításokra garanciajegyet adnak, mely fél év garanciát biztosít a javításra. Az alkatrészekre minimum 1 év garanciát vállal a nagykereskedő, így abban a fél évben, amikor az alkatrész még garanciális, de a javítás már nem, akkor a beépítő szerviz tudja érvényesíteni a garanciális igényét, hiszen ő vette az alkatrészt.

Képzeljük el azt az esetet, amikor mi vittük az alkatrészt. Olyankor nekünk kell hitelt érdemlően bizonyítani, hogy a beépítés szakszerű volt, be kell mutatni a megrendelő lapot és a számlát a javításról, esetleg műszaki szakértőt is ki kell rendelni.

Sajnos előfordulhat, hogy 1-1 alkatrész gyári hibás, mindenki el tudja dönteni, hogy melyik esetben van nagyobb esély a kár megtérülésére.

Ráadásul a fékalkatrészek esetében még nagyobb jelentősége van a bizonyíthatóságnak, hiszen nagyobb eséllyel okozunk balesetet, ha a fék nem megfelelően működik. Ilyenkor a javításról kapott mérési jegyzőkönyv és számla, az alkatrészek visszakövethetősége bizonyítja, hogy mi, mint üzemeltetők mindent megtettünk, hogy a járművünk a közúti közlekedés műszaki szabályainak megfeleljen.

Réz nélkül is meg kell állni

A hagyományos fékbetétek anyagának mintegy 5-20%-a réz volt. Az előírások azonban változtak a fékbetét anyagának réztartalmát előírt ütemben kell csökkenteni a gyártóknak.  A 0,5%-nál kevesebb rezet tartalmazó fékbetétek minősülnek rézmentesnek. Az egyik fékalkatrész gyártó sajtótájékoztatón elmondta, hogy 1500-féle anyagot próbáltak ki a keverékekben, hogy a réz kedvező kötőanyag-tulajdonságát helyettesítsék.

A réz a fékbetétek egyik kulcsfontosságú alkotóeleme:

  • növeli a fék kopásállóságát,
  • csökkenti a zajszintet,
  • csökkenti a fékek berázását, így a felfüggesztésen, kormányon érezhető remegést,
  • a tapadási tényezőt széles hőmérséklet-tartományban stabilizálja.

A réz nem helyettesíthető csak egyetlen anyaggal. Az eddig talált legjobb receptúra 30 különféle anyagot tartalmaz: többféle fémszulfidot, ásványi anyagot, kopóanyagot, rostot, kerámiarészecskét és bizonyos grafittípusokat.

A hamisítványok és ismeretlen eredetű fékbetétek anyagösszetétele nem ismert, fékútra gyakorolt hatásait pedig mindenkinek a saját fantáziájára bízzuk.

Ha számít a biztonságos utazás, a megérkezés és szükséges átnézni, karbantartani, esetleg javítani az autó fékrendszereit, akkor érdemes felkeresni a legközelebbi Q-Service partnert! Ott birtokában vannak annak a szakértelemnek amely elengedhetetlen ahhoz, hogy a fékalkatrész a rendeltetésének megfelelően meg is állítsa a gépjárművet.