GTÜ nyári gumiabroncs teszt 2016
04.03.2016
GTÜ nyári gumiabroncs teszt 2016
Magas vezetési biztonság márkás gumiabroncsokkal - nagy kockázat olcsó gumiabroncsokkal
(A GTÜ Németország legnagyobb hivatalosan elismert ellenőrző szervezete, független autóipari szakértő.)
14 aktuális 225/45 R 17 méretű profil összehasonlítása
A gumiabroncs vásárlásakor tényleg a drága a jobb? A GTÜ egy műszaki ellenőrzéssel szerette volna megválaszolni a kérdést, ezért 14 különböző nyári gumiabroncsot vizsgált (210 € és 430 € között beleértve az új elemeket, mint a Dunlop, Falken, a Goodyear és a GT Radial, valamint három olcsó gumit a Távol-Keletről) intenzív vizsgálat alá vetett.
Az abszolút győztese a GTÜ nyári gumiabroncs 2016-os tesztjének, amely elnyerte a „nagyon ajánlott” címet a ContiSportContact 5 (390 EUR/garnitúra), melyet az utóbbi években folyamatosan optimalizálták. A Conti-nak a legrövidebb a fékútja nedves utakon, lényegesen megelőzve az újabb termékeket, mint például a második helyen végzett Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 (410 €)-t és a harmadik helyen végzett Dunlop Sport Maxx RT 2 (390 €)-t. A Pirelli P Zero (370 €) – a ranglistán negyedik helyen végzett a Dunlop mögött – száraz és nedves utakon is nagyon jó eredményeket ért
el, és elnyerte a „nagyon ajánlott” címet a teszten. (lsd. az eredménytáblázatban)
Érdemes megjegyezni, hogy a teszten a négy legjobb gumiabroncs márka a hatékonyság kivitelezése helyett, a tapadás és a biztonság fejlesztésére fektette a hangsúlyt. Különösen a Pirellinél válik ez világossá, mely hatékonysága az „F” osztályú címkét kapta. A „nagyon ajánlott” díj ötödik győztese az új Falken Azenis FK510 (300 Euro), folyamatosan jó teljesítményt nyújt száraz utakon és nagyon jó vízen csúszási tulajdonságokkal rendelkezik.
Szintén „nagyon ajánlott” a hatodik helyen végzett Nokian zLine, amelynél az alacsonyabb gördülési ellenállás miatt csökken az üzemanyag felhasználása is, azonban ez a nedves úton való tapadás rovására megy. Az utóbbi miatt ez a gumiabroncs még felülvizsgálatra szorul, hogy jobb legyen, mint a folyamatosan jól teljesítő Bridgestone Turanza T001 (370 Euro), mely a hosszú fékútja miatt, csak a hetedik helyezést szerezte meg.
Az olcsó gumik megbuktak a nedves utakon
Komoly veszélyt jelenthet nedves utakon, a teszten három kipróbált, Kínában gyártott gumi is. Ezek például GT Radial, Linglong és a Westlake. Habár a prémium abroncsok árának alig a felébe kerülnek az előbb említett gumik, annak, aki spórolni akar, tudnia kell, hogy kockázatot vállal a gumiabroncsok használatával, erre hívják fel a figyelmet a GTÜ szakértői.
Ezt bizonyítja az is, hogy a Westlake Sport SE-37 (210 Euro) gumiabroncs nulla pontot ért el a „nedves utakon való fékút” tesztrészre.
100 km/h-s sebességnél a kínai gumiabroncsoknak 66,9 méterre van szükségük, hogy megálljanak. Ráadásul a gumiabroncs még egy M + S szimbólumot is visel. A GTÜ gumiabroncs szakértői szerint téli teljesítmény és biztonság nem várható el az előbb említett nyári profilú gumiabroncsoktól.
Így teszteltek
Légnyomás
Minden tesztút előtt ellenőrizték a gumiabroncsokat, hogy a bennük lévő légnyomás megfelel-e a gyártó által ajánlott légnyomásnak.
Vezetési biztonság
Ez a pontot a vezetés közben szerzett szubjektív benyomások alkotják (kezelés, szlalom, nedves úton való viselkedés együttesen)
Vízen csúszás
Ennél a tesztnél egy vizes medencén mentek keresztül 60 km/h-val, majd minden körben növelték a sebességet 5 km/h-val egészen addig, míg a gumiabroncs el nem kezdett csúszni.
Kontroll vizsgálat
A teszthez azokat a legújabb gumiabroncsokat biztosították a GTÜ számára a gyártók, melyek még nem lettek bevezetve. Ahhoz, hogy az esetleges hibákat észlelhessék, összehasonlították a bevezetés előtti gumiabroncsokat véletlenszerűen kiválasztott, már vásárolható gumikkal.
Készült a GTÜ cikkje alapján.