Inter Cars – Q-Service bemutató – AutoCarma Szigetszentmiklós

Inter Cars – Q-Service bemutató – AutoCarma Szigetszentmiklós

Minden lehetőség megragadva

Talán sokan találkoztak már az AutoCarma névvel, hiszen Kaposvártól Debrecenig képviseltetik magukat a profi autós szolgáltatások piacán.

Szigetszentmiklós

A történet még 14 évvel ezelőtt kezdődött, amikor vendéglátónk, Prekop Zoltán még teljesen más iparágban dolgozott. A vállalkozást a testvére alapította, de nem a tervek szerint alakultak a számok, ezért szólt Zoltánnak, aki akkor már rendelkezett némi ügyvezetői tapasztalattal és elkezdte a szerviz átszervezését. A társtulajdonosi viszony ma is fennáll, de a szigetszentmiklósi szerviz irányítása végül teljes mértékben Zoltánra maradt, ő mesél a kezdetekről, a válság éveiről, majd a kemény munka gyümölcséről.

Cégalapítás

2005-öt írtunk ekkor. A világban hitelbőség volt, boldog, boldogtalan autóval járt, mi több új autót vett, így aztán a szervizekre is igény volt. Három év nem túl hosszú idő ahhoz, hogy egy induló vállalkozás mélyebb gyökereket eresszen. Pedig csak ennyi adatott meg a cégnek a bőségben, hiszen 2008-ban beköszöntött a válság, adódott hát a kérdés, mit kellett egy ilyen vállalkozásnak tennie, hogy életben tudjon maradni.

A válasz első része rémesen egyszerűen hangzott: tőke. Szerencsére a tulajdonosoknak egyrészt volt mihez nyúlniuk a nehéz időszakban, másrészt volt hitük, hogy a helyzet azért nem reménytelen. A túlélési stratégia másik összetevője, a vezetők helyi ismeretsége, és természetesen azok a lojális ügyfelek, akik ragaszkodtak a színvonalas szolgáltatáshoz.

Jó lóra tettek

Az cégfejlesztés éveiben nem a magán ügyfelekre koncentráltak elsősorban, hanem a rendszeres, biztos és számokat is produkáló céges flottákra hajtottak. Mire beköszöntött a válság, addigra a szervizszolgáltatásait annyi helyre értékesítette, hogy a cég, ez már önmagában biztosította a talpon maradást.

A válság a túlélőit azonban meg is erősítette, egy úttal helyzetbe is hozta. A piac némiképp átalakult, mert sok vállalkozás bezárt a válság idején (és ki sem nyitott utána), másrészt hosszútávon a kisebb szervizek fehéredését is elhozta. Zoltán a bérelőny megszűnését emelte ki. Amíg korábban a legális vállalkozások hátrányt szenvedtek a befizetendő járulék terhek miatt, mára a munkaerőhiány dominál, és a munkaerő szívesen megy egy igényes, legálisan működő helyre dolgozni, mint egy szürke szegmensben működő garázsszervizbe.

Célszerszám!

A járműfenntartás is jócskán megváltozott az elmúlt 10 évben. A fontosabb javítások döntő hányadához ma már célszerszámok, profi diagnosztika és nem utolsó sorban speciális szakértelem kell. Aki nem képezte magát ebben a szakmában, amellett elrobogott a világ. Az AutoCarma azonban lépést tudott tartani a fejlődéssel.

Ami aktuális ebben a témában, az a különböző radarok és szenzorok, kamerák kalibrálása. Egy baleset, vagy javítás után sok esetben kell újra tanítani a korszerű járművezető asszisztens rendszerek érzékelőit és ehhez drága és speciális eszközök, komoly oktatásokon elsajátított szakértelem szükséges. Zoltánnak az a jóslata, hogy ez a jelenség megint búcsúzni kényszerít néhány javítót a piactól.

Márkaszervizként

Az alapvetően széles körű, márkafüggetlen autós szolgáltatásokat nyújtó cégcsoport, az AutoCarma, hivatalos márkaszervizes szolgáltatást is nyújt, amelyek közül Szigetszentmiklóson a Volkswagen (év VW Haszongépjármű), a Seat és a Skoda márkaszerviz működik.

Jelenleg 8 csápos emelős autószerelő állással rendelkeznek, de a fejlődés, a fejlesztés itt sem állhat meg. Most is éppen egy jelentős bővítés előtt állnak, ugyanis az új Volkswagen Crafter emeléséhez új berendezések kellenek, legalább is ahhoz, hogy a legnagyobb kivitelt is szervizelni tudják.

Hozom-viszem, nem csak a környékről

Az ügyfelek kényelmét szolgálja egy régóta sikeres szolgáltatás, a hozom-viszem. A jármű tulajdonosa a szokott rend szerint teheti a dolgát, például bemegy reggel dolgozni, a saját autójával. A javító elmegy a kocsiért, elviszi, elvégzik a karbantartást és munkaidő végére vissza is ér az ügyfélhez. Ezt a szolgáltatást természetesen nem csak helyben, de akár 20 km-es körzetben is végzik. Ez a cégeknél a legnépszerűbb.

És a cégek adták meg a kezdő lökést a márkafüggetlen részleg fejlesztéséhez. Mivel az egyes cégek nem feltétlenül használnak homogén járműparkot, a nem profilba illő típusokat nem tudták az AutoCarma szervizbe vinni, vagy vitetni. Pedig jó lett volna, hiszen a szolgáltatással elégedettek voltak.

Immár 5 éve csapatban

Zoltánék is az Inter Cars-ban találták meg azt a megbízható autóalkatrész beszállítót, aki el tudja látni szervizük márkafüggetlen részét minden szükséges hozzávalóval, alkatrészektől, a munkaruhán át a szerszámokig és berendezésekig.

A márkafüggetlen, illetve az aftermarket alkatrészek felhasználásával történő javítás más szempontból is teret nyert. Hogy sajnos, vagy szerencsére, ezt majd az idő megválaszolja, a szerviz csak megy a trend után, ugyanis a finanszíroz cégek költségcsökkentést írtak elő, ami azt eredményezte, hogy (a prémium márkák kivételével) kerülik a márkaszervizeket, pontosabban azok rezsi óradíjait és a gyári alkatrészek néha valóban horribilis árát.

Ez a márkaszervizes részlegnek azonnali és súlyos bevételkiesést jelentett volna, így viszont, egy megbízható beszállítóval a hátuk mögött visszahozták az ügyfeleket, mondván, „tudunk mi szerényebb szolgáltatást is, mégis a régi csapattal, a megszokott szakértelemmel nyújtani.

Az Inter Cars stratégia előnye

Amikor Zoltán a Q-Service tagságról és az Inter Cars partnerségi együttműködésről kérdezem, azonnal az üzleti modell elemzésébe kezd: egyetért azzal a stratégiával, miszerint az Inter Cars nem szolgál ki magánszemélyeket, így egyrészt nem kell drága kiszolgáló kiskereskedelmi apparátust fenntartani, másrészt nem kell belemennie a konkurencia tényleg már-már nevetségessé fajuló kedvezmény-háborújába sem.

A szerkesztő közbeszól: az előző gondolathoz egy apró kiegészítés. Van ennek a stratégiának egy harmadik nagy előnye is. Nem beszéltünk még arról, hogy erősen megkérdőjelezném azt a lehetőséget, hogy akárki, mindenféle szaktudás nélkül vehessen mondjuk fék alkatrészt. Ha már környezetvédelmi megfontolásból klímaberendezést nem vásárolhatunk „csak úgy” a lakásba, miért van lehetőség pl. otthoni fékszerelésre az autón? Fékbetét kell? Mutasd az autószerelői végzettségedet… Nem? – a szerző.

Az Inter Cars logisztikai központja az M0-ás mellett

A cég irányvonala ha ma még nem is, középtávon biztosan sikerre van ítélve. A szervizek törvényszerűen követni fogják egymást abban, hogy hozott alkatrésszel nem lesznek hajlandók javítani. Ennek talán legkevésbé az az oka, hogy ha nem ők veszik a hozzávalókat, akkor azon nem ők keresnek. Hogyan vállaljon valaki garanciát hozott alkatrészre? Mi történik, ha nem jó alkatrészt hozott? Ki viteti-veteti vissza? Oda a hatékonyság, ha bármi miatt nem beszerelhető a cseredarab.

Nem nehéz teljesíteni a szerződéses mennyiségeket

Aki Q-Service tag lesz, annak gondosan, testre szabva meghatározott mennyiséget kell éves bontásban rendelnie. Az AutoCarma itt is hozza, esetenként túlteljesíti a 100%-ot. A jelenleg 122 aktív céges szerződés évente 7.500 szervizlátogatást generál, amelyhez nem kis mennyiségű alkatrészrendelés kapcsolódik.

Hab a tortán

Az Inter Cars logisztikai központja gyakorlatilag helyben van. Az M0-ás mellett működő raktárbázis a legmodernebb raktártechnika bevetésével állt a szervizhálózat szolgálatába.

Rusznák András