A legfontosabb szabályok télre!

A legfontosabb szabályok télre!

A járművek villamosenergia-igénye télen sokkal magasabb, gondoljuk végig világítás, ablaktörlők, fűtőmotor, hátsó ablakfűtés is fűthető ülések, stb. - amelyek mindegyike sok energiát fogyaszt, többet, mint a generátor képes utántölteni - különösen a rövid távolságú utaknál igaz! Ezért a nagyfogyasztású elektromos eszközök, mint például a hátsó ablakfűtés, ha már teljesítette feladatát, kapcsolja ki (egyértelmű, hogy nem mentünk rossz látási viszonyok között világítás nélkül!).

A bekapcsolt elektromos fogyasztó teljesítményigénye:

 
 
A generátor által leadott teljesítmény a fordulatszám függvényében:
 
Egy kis figyelem az akkumulátornak sem árt.
Az indító akkumulátorok általában "karbantartásmentes", de évente egyszer, főleg így a tél elején, egy ellenőrzés nagyon hasznos. Érdemes megvizsgálni a folyadékszint, ez függ az akkumulátor típusától (nem minden esetben lehet „házilag” ellenőrizni) és a beépítési helyzetétől. Ahol van mód erre csavarja ki a cellazáró dugókat (ha lehet). Az ólom lemezeket 10 mm-rel el kell, hogy fedje az elektrolit (folyadék). Feltölteni csak desztillált vízzel szabad! (csapvíz tönkreteszi az akkut)
A széles körben elterjedtek, a teljesen zárt akkumulátorok, ezeknél nem lehet pótolni a folyadékot, de kialakításuknál fogva nincs is szükség erre.
Ecsettel, nedves ronggyal tisztítsuk le a szennyeződéseket, fehér-szürke kéreg "virágzik" a pólusokon, majd egy speciális csatlakozó zsírral, esetleg spray-jal  (kereskedelemben kapható) kenjük, fújjuk be a megtisztított pólusukat.
 
Indítás segély, avagy hogyan kell „bikázni” (ADAC leírása alapján)
Legtöbb járműgyártó, a jármű kezelési füzetében leírja az adott jármű indítási folyamatát külső akkumulátor segítségével, elsősorban az ott leírtakat kell figyelembe venni. Ha ez nem áll rendelkezésünkre, akkor a következő lépéseket érdemes betartani. Vigyázzunk, hogy az indítókábel végei meg véletlenül se érjenek össze! Vásárlásnál, ha még nincs indítókábelünk, minél nagyobb keresztmetszetű (általában ez „vastagabb is) indítókábelt válasszunk. A kis keresztmetszetű kábel felforrósodhat, és égési sérülést okozhat, és még az autó sem fog beindulni. 
Még egy fontos tanács: „benzines” autóval nem lehet dízel autót beindítani, mert a benzines autó akkumulátorát egy rossz indítással tönkre lehet tenni.
A „B” autó akkumulátora lemerült. Az „A” autó akkumulátorának segítségével indítjuk a „B” járművet.
1.) Az indítókábel piros kábelét a csatlakoztatjuk a „B” autó akkumulátorának pozitív sarkához, utána az „A” autó akkumulátorának pozitív sarújához csatlakoztatjuk az indítókábel piros kábelének másik végét. (1)
2.) Fekete kábelt közvetlenül csatlakoztassuk a „B” autó motorblokkjához, (figyeljünk a jó fémes érintkezésre) utána az „A” autó akkumulátor negatív sarújához csatlakoztassuk a fekete kábel fennmaradó végét.(2)
3.) Az „A” autó motorját elindítsuk be és járassuk 2-3 percig emelt fordulatszámon. (Kb.: 1200. 1500 fordulat) Ekkor az „A” autó generátora tölti a „B” autó akkumulátorát. Állítsuk le az „A” jármű motorját.
4.) Ez után lehet a „B” motorját megpróbálni beindítani. Ha 2-3 próbálkozás után sem indul be a motor, hívjuk szakembert, segélyszolgálatot. Tovább próbálkoznunk nem érdemes, mert ilyenkor már komolyabb problémák is lehetnek.
5.) Optimális esetben a „B” autó motorja beindult. Emeljük meg egy kicsit a fordulatszámot. Ezután kapcsoljunk fel fogyasztókat (tompított világítás, hátsó ablakfűtés, fűtőmotor)
6.) Fekete vezetéket bontsuk le „B” autó motorblokkjáról és az „A” autó negatív pólusáról (2)
7.) Piros vezetéket is eltávolíthatjuk (1)
 
 
 
Ablaktörlő lapát
Ha az utóbbi időben már csíkosan törölt, akkor cseréljük le. Jó egy friss gumilapáttal nekiindulni a télnek. Téli parkolásnál, ha havazás várható, a legjobb, ha felhajtjuk, mert egész biztosan le fog fagyni, emiatt a gumi sérülhet, és ettől kezdve ismét csíkosan fog törölni. Havazáskor időnként célszerű megállni és megtisztítani, hiszen a megfagyott hó könnyen a lapátok alá kerülhet. Ekkor előfordulhat, hogy szélvédő jelentős részét nem tudjuk kellően tisztán tartani, ami zavaró lehet hosszabb távon.
 
Szélvédőmosó folyadék
A nyári ablakmosó télen megfagy, emiatt mindenképpen cseréljük le télire. A legtöbb -25, -30°C-ig fagyálló, itthoni körülmények között várhatóan ezzel nem lesz gond, még a hidegebb napokon sem. Mostanában terjed a Nano technológiás szélvédőmosó folyadékok, speciális szélvédőkezelő anyagok. „A láthatatlan ablaktörlő”, kiváló kilátás ablaktörlő nélkül, esőben is. Kezeli a szélvédőt az aktív szilícium tartalmának köszönhetően. Egy 3 rétegű bevonatot képez a szélvédőn, így válik lehetővé, hogy esőben sem kell az ablaktörlő. Alkalmazás: 65 km/ó sebességnél a vízcseppek a menetszéltől a szélvédő széleire sodródnak. Így biztonságosabb a vezetés az esőben. Alkalmazásával a szélvédő lefagyása is nehezebben alakul ki a hideg időszakban. A szennyeződések és rovarok is kisebb mértékben tapadnak meg az üvegen. Hatékonyabb a lemosás, kevesebb a szennyeződés. Környezetbarát, nem tartalmaz színező anyagot. Használat: Mossa zsírtalanra az üveget és hagyja megszáradni. Permetezzen egy kisebb mennyiséget az üvegre a készítményből. Egyenletesen dörzsölje el a teljes felületen és törölje fényesre.