Knezsik Istvánnal beszélgettünk - 2.rész

Knezsik Istvánnal beszélgettünk - 2.rész

Knezsik Istvánnal történő beszélgetésünk másik témája a hajtásláncok és azoknak a környezetre gyakorolt hatásai voltak. A beszélgetés során nagyon érdekes dolgokat tudhattunk meg a belső égésű, a hibrid és a tisztán elektromos autókról is.

Sorozatunk második részében ezekről számolunk be kicsit részletesebben.

 

A jövő hajtáslánca még nagyon kérdéses, 2035-ig biztosan lehet még belső égésű motort is, gyártani és forgalomba helyezni, de megjelentek a piacon a különböző elektromos, hibrid autók is.

 

A beszélgetés során István tisztázta, hogy zéró emisszió nem létezik a mobilitásban. Megkülönböztethetünk globális és lokális kibocsátást. Utóbbi a tisztán elektromos autók esetében a használat közben ugyan nulla, de az alapanyag bányászat, az autógyártás, az akkumulátor előállítás, a közlekedéshez szükséges energiák és a jármű életútja végén az újrahasznosítás vagy megsemmisítés számos káros hatást gyakorol a környezetünkre. A 12 féle jelenleg létező hajtásláncon belül 5 %-os különbség van a teljes kibocsátás tekintetében.

Az interjú során megtudtuk és nagyon érdekesnek találtuk, hogy a tisztán elektromos autók gumikopása az autó tömege miatt a sokszorosa az átlag autóhoz képest, ennek következtében a szállópor nagyobb mértékben szennyezi a levegőt.

Elektromos autót vásárolni azoknak a felhasználóknak ajánlott, akik évente minimum 50.000 kilométert tesznek meg járművükkel.

Összességében elmondható, hogy a „zöld” hajtásláncok még gyerekcipőben járnak, de számtalan lehetőség rejlik bennük. Hogy mi lesz a jövőben az leghatékonyabb és a környezetre a legkevesebb káros hatást gyakorló technológia még nem tudni, de érdemes a fejlődést, az új technológiákat figyelemmel kísérni és mérlegelni a negatív és a pozitív hatásokat egyaránt.