Mert mi szeretünk autót javítani…

Mert mi szeretünk autót javítani…

Interjúalanyunk Kertész Norbert, aki a Fix Auto Service Q-Service ügyvezető igazgatója. Beszélgettünk az autószervizek helyzetéről, az Inter Cars-hoz kapcsolódó Q-Service hálózatról, a cég jövőjéről, és nem mehettünk el szó nélkül az iparág nehézségei mellett sem.

A Fix Autószerviz története

A szervizt 2006 őszén kezdték építeni, ami egy saját beruházásból létrehozott ingatlan. 2007 február 15-én kezdett üzemelni, már akkor is franchise hálózat tagjaként. 3 emelővel kezdtek, azóta még 2 emelőt pótoltak. Közben műszaki vizsgáztatási jogot is szereztek, így tovább bővítették szolgáltatásaikat. Ma 5 beállón dolgoznak, gumizással, futómű- és klímaszervizzel, diagnosztikával és általános szervizeléssel foglalkoznak. 2 munkafelvevővel és 5 szerelővel üzemel a műhely, melyet az ügyvezető tulajdonos közvetlenül irányít. A beszélgetésből kiderült, hogy Kertész Úr nagyon jól tájékozott a javítói piaci szegmensben és tudatosan építi/fejleszti vállalkozását.

Ő.P.: Miben különbözik a mai szerviz a 2007-estől?

K.N.: Kezdetben más diagnosztikai műszereket alkalmaztunk, főleg gyors javításokra koncentráltunk, ami az akkori hálózat adottságai miatt volt szükséges. Ez a szegmens nagyon szűknek bizonyult és fejlesztenünk kellett szolgáltatásainkat, hogy minden igényt kielégítően tudjunk működni. Ennek megfelelően fejlesztettük műszerparkunkat, és a legjobb Bosch diagnosztikai műszerrel dolgozunk, emellett felvettük a klímázást a tevékenységeink köré, ami a modern járművek miatt elengedhetetlen szervizszolgáltatásnak bizonyult. A Q-Service hálózathoz 2014 őszén csatlakoztunk és azóta is tagja a vállalkozásunk.

 

Ő.P.: Miért váltottatok?

K.N.: A korábbi hálózat Hard-Franchise hálózat volt, ami nagy költséggel járó, kötött, szűk látókörű volt. Nem kaptunk hozzáadott érték, pluszt a rendszertől. 2012-ben ezért nem hosszabbítottunk. Ekkor találtuk ki a Fix Auto Service márkanevet egy székesfehérvári baráttal. 2013 környékén, amikor a Trost kezdett kivonulni Magyarországról, akkor kezdtünk keresni új elsődleges alkatrész-beszállítót. Ekkor került szóba az Inter Cars. Először, mint alkatrészbeszállító partnerrel kezdtünk el együtt dolgozni, és azóta is nagyon jó a kapcsolat. Olyan partnert kerestem, ahol nem a tízezredik cég vagyunk a sorban, így baráti kapcsolat, mindennapos kommunikáció alakult ki. Ma az Inter Cars több, mint 80%-ban ki tudja szolgálni a szervizt, ami a szigetszentmiklósi raktár megnyitása után még több lehet. 2014-ben gondolkodtam azon, hogy hálózathoz csatlakozzunk. Új céges partnereket, flottákat szerettem volna behozni a szervizbe. Már volt tapasztalat, ezért tudtam, hogy mi az amit nem szeretnénk.

Ő.P.: Hogy érzitek magatokat a Q-Service hálózatban?

K.N.: Nagyon jól, mert ez egy laza franchise, ahol nekem egyetlen kötelezettségem van az Inter Cars felé, mégpedig elsődlegesen az általa biztosított alkatrészeket szakszerűen és megfelelő ügyfélkezelés mellett beépíteni. Volt és reméljük a jövőben ismét elindul egy olyan VIP utazási program, ami Magyarországon teljesen egyedülálló. Kapunk Haynes Pro Vivid karbantartási szoftvert, a szervizarculatban is támogatnak. Számlázási rendszert is biztosít az Inter Cars és a bónusz rendszer révén nem kellett önerőből szerszámot vásárolnunk amióta tagok vagyunk. Ezek számokban mérhető változások a cég életében. Már a 0. perctől fontos szempont volt, hogy az Inter Cars nem szolgál ki kisker ügyfeleket. Nekünk a hozott alkatrész után is kötelezettséget kell vállalni, ráadásul a nem így gondolkodó nagykerek viselkedése a fekete gazdaságot is erősíti, ami szintén probléma a javítási szektorban.

Másik fontos tényező a baráti jó viszony. Ez partneri kapcsolat, és így is tekint a szervizre a cég. Ritka, hogy aznap nem kapsz választ, még akkor is, ha az ügyvezetőnek írsz. Piri András személye is hozzá tartozott, hogy ide csatlakozott a szerviz, mert ő erősítette fel a Q-service hálózatot, ami már bő 2 éve a legnagyobb tagszámú hálózat.

 

Ő.P.: Volt más, számokban kevésbé kifejezhető előnye is a csatlakozásnak?

K.N.: Jónak tartom egy összetartozó, közösen gondolkodó csapat tagjának lenni. Korábban előfordult, hogy egyik ügyfelünk gépjárműve tőlünk és a saját telephelyüktől is messze robbant le. A közelben volt egy másik Q-Service, aki kiszállt a helyszínre, orvosolta a problémát és az autó a saját lábán hazajöhetett. Korábban mi is segítettünk másik Q-Service ügyfelének. Habár a legtöbb szervizben korábban kérni kell időpontot, a „közös csapatban játszunk” szellemiség és segítőkészség soron kívüli problémamegoldást eredményezett mindkét esetben.

2019-ben már a harmadik találkozó került megrendezésre, ahol a szerviztulajdonosok egyre inkább és jobban megismerhetik  egymást, így még szorosabb kapcsolat alakulhat ki a hálózat szervizvezetői között, mindig jó, ha van személyes nexus.

 

Ő.P.: Személyesen is jártam Nálatok korábban, hiszen többször is a tanulmányi verseny egyik középdöntőjének helyszínét biztosítottátok. Hogy éltétek meg ezt a versenyt?

K.N.: Örültünk a felkérésnek, több okból kifolyólag: már 5-6 évre visszamenőleg nehéz a munkaerő kérdése. Picit jobban bekerültünk a megmérettetett két iskola véráramába. Régóta vannak diákok nálunk gyakorlaton, de évek óta csökken a számuk. Több szerviz pályázik a kisebb létszámra.

A jövőben is szívesen látunk vendégül diákokat és versenyeket.

 

Ő.P.: Mit szóltak a mesterek a diákok teljesítményéhez?

K.N.: Minden alkalommal nagyon szépen helyt álltak a műhelyben. Most megvan a létszámunk és stabil a rendszerünk, így azonnali alkalmazásuk most nem volt szempont, de fontosnak tartjuk az utánpótlás-nevelést.

 

Ő.P.: Milyen változásokra számítasz a piacon?

K.N.: A megtisztulás egy része a gazdasági válság után végbement, csökkent a márkaszervizek száma, a függetlenek is csökkentek. A privát szervizek egy része sajnos a fekete gazdaságot erősíti, sokan zárt ajtók mögött dolgoznak és a hatóság erről nem tud vagy nem vesz tudomást. Jelenleg nincs meg az a jogszabályi környezet, ami a tisztán dolgozó szervizeket segíteni. Számomra teljesen illogikus, hogy amíg egy autószerviznél jogszabályi előírás van arra, hogy milyen technikai és humán erőforrással kell rendelkezni, addig egy magánszemély nyugodtan bemehet egy nagykereskedőhöz, és otthon kicserélhet biztonságkritikus vagy környezetkritikus alkatrészeket. A pénztárgéptől nem tisztul a szakma, mert akinek eddig nem volt bejelentett vállalkozása, annak pénztárgépe sem lesz.

 

Ő.P.: És végül egy nagyon egyszerű kérdés. Miért jó egy ügyfélnek, ha hozzátok hozza az autóját?

K.N.: A mi szlogenünk az, hogy mi szeretünk autót javítani, és mi ezt komolyan is gondoljuk. Bízok benne, hogy nem csak szeretünk, hanem tudunk is. Mi úgy tekintünk erre a gépjárműjavításra, mint egy orvos-páciens kapcsolatra, amely a bizalomra épül, amit borzasztó nehéz megszerezni, de annál könnyebb elveszteni. Az, hogy egy gépjárművet jól megjavítunk, és orvosoljuk azt a hibát, amivel az ügyfél bejött, az az elvárható minimum. Mindenképp valamilyen hozzáadott értéket kell tenni a vásárlás során azért, hogy az ügyfél legközelebb is téged válasszon. Mindig azt mondom a kollégáknak, hogy ez szinte teljesen mindegy, hogy a hozzáadott érték hol jelenik meg: a pultban egy kedves kiszolgálással; azzal, hogy keres minket az ügyfél és mi visszahívjuk; azzal, hogy az ár tényleg annyi amennyit megbeszéltünk; hogy be tud menni a tulajdonos megnézni a szerelő kollégát és meg tudjuk mutatni a hibát; vagy jó akciók vannak, amik ár-érték arányban neki elfogadható kompromisszumot jelentenek. Nem vagyunk a legolcsóbb szerviz, de nem is vagyunk a legdrágább szerviz, mi egy megfizethető szerviz vagyunk, aki mindig számlát állít ki, mindig van garancia (cégeknek is). Mi itt voltunk az elmúlt 10 évben és itt leszünk ezután is, így hozzánk mindig vissza lehet jönni. Minden esetben próbáljuk az ügyfél összes problémáját a lehetőségeinkhez képest megoldani, mert nekünk egy ügyfél elvesztése is probléma.

 

Ő.P.: Köszönöm a beszélgetést!