Olajszint-Ellenőrzés és szakszerű olajcsere

Olajszint-Ellenőrzés és szakszerű olajcsere

A motorolajszint rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen, ugyanis a túl alacsony olajszint kenési elégtelenséget okoz, ami veszélyezteti a motor üzembiztonságát és csökkentheti az élettartamát.

Utántöltésnél fordítsunk nagy figyelmet az olaj viszkozitási fokozatára és specifikációira.

Mire kell ügyelnünk az olajcsere szakszerű elvégzésénél?

  • Mindig a gépjármű gyártója által előírt csereperiódust betartva cseréljen olajat!
  • Ha a futásteljesítmény nem éri el az olajcsere-periódust, az olajat akkor is le kell cserélni a gépgjárműyártó által előírt időtartam (általában 1-2 év) lejárta után.
  • Az eltérő motorkonstrukcióknak, kipufogógáz-kezelő megoldásoknak, és a belsőégésű motorok eltérő üzemeltetési körülményeinek (hagyományos hajtások, hibrid hajtások, start-stop rendszerek) megfelelő motorolaj-specifikációk csak korlátozottan kompatibilisek egymással. Emiatt csak a gépjárműgyártó által előírt specifikációjú, vagy azt minden szempontból felülteljesítő motorolajat töltsön a motorba!
  • Az éghajlati és időjárási viszonyoknak megfelelően válassza meg a motorolaj viszkozitási osztályát!
  • Hideg éghajlati körülmények között javasolt az alacsony hőmérséklet mellett kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkező, a viszkozitási osztályukban 0W-, 5W- jelölést tartalmazó, többfokozatú motorolajok használata (pl. 0W-30, 5W-30). Ezek a motorolajok üzemanyag-megtakarítást tesznek lehetővé, és védik a motort a hidegindítást követő erőteljes kopástól.
  • Az olajcserék alkalmával az olajszűrők cseréjét is el kell végezni. Az olajszűrőkben a csereperiódus végéig jelentős mennyiségű szilárd szennyezőanyag gyűlik össze, másrészt a szűrőkben lévő olajtöltetet is el kell távolítani.
  • A motorolajat lehetőleg üzemi hőmérsékletű motorból engedje le, ügyelve arra, hogy a kifolyó meleg olaj ne okozzon balesetet.
  • Ha hideg motorból engednénk le a használt olajat, abból jelentős mennyiség maradna benn a motorban, ami rontaná a betöltött friss olaj minőségét.
  • Kopott motorok esetében magasabb viszkozitású motorolaj betöltésével általában csökkenthető a nem kívánt, magas olajfogyasztás. Ritkán ennek ellenkezője is előfordulhat, ilyenkor célszerű visszatérni a korábban alkalmazott viszkozitási osztályhoz.
  • Rendszeresen ellenőrizze az olajszintet! A túl alacsony olajszint kenési elégtelenséget okoz, ami veszélyezteti a motor épségét és biztonságos működését, csökkentheti az élettartamát

A motorolajokhoz utólagosan adagolható teljesítményfokozó vagy súrlódáscsökkentő adalékok használata nem javasolt, mivel felboríthatják a motorolajok kiegyensúlyozott összetételét. Ilyen esetben a motorolajok egy vagy több funkciójukat hiányosan látják el, sérülhet a motor, új járművek esetében pedig elveszhet a jótállással (garanciával) kapcsolatos jogok érvényesítésének lehetősége.

Készült MOL cikke alapján.