Ne hanyagoljuk el a fékfolyadék cseréjét

Ne hanyagoljuk el a fékfolyadék cseréjét

A gyártók rendszerint előírják a fékfolyadék cseréjét maximum 24 hónap után, amit sajnos még a márkaszervizekben sem vesznek elég komolyan. Legtöbb gépjármű tulajdonos nem is hallott arról, hogy ezt meghatározott időközönként ugyan úgy cserélni kell az autó fékfolyadékát, mint a motorolajat! De miért is kell cserélni?

A fékfolyadék achilles sarka, hogy higroszkopikus, ami azt jelenti, vízmegkötő, nedvszívó hatású. Levegőben levő párát, nedvességet magába zárja és ezzel a DOT 4-es szabványú fékfolyadék forráspontja 230°C-ról lecsökken 150°C-ra már 3-4% víztartalomnál.

Ezt a hőmérsékletet egy hosszabb lejtmenet mellett, vagy utánfutó vontatásánál könnyedén el lehet érni és a beeső fékpedál elég ijesztő és kiszolgáltatott helyzetet teremthet. Ennek oka az, hogy a folyadék összenyomhatatlan, de ha eléri a forráspontot, akkor gáz halmazállapotúvá válik, ami már összenyomható és ilyenkor a fék hatásfoka drasztikusan csökken, rosszabb esetben megszűnik.

Ez mellett még a korrózió veszélye is fennáll, ami a fém alkatrészeket kikezdi a főfékhengerben, munkahengerekben. Ilyen esetekben eltérő fékhatás jelentkezik oldalanként, az autó minden fékezésnél elhúz valamelyik irányba. A másik jelenség, hogy megszorul a munkahenger és állandóan fog a fék, ezzel nő a gépkocsi fogyasztása, gyorsabban elkopnak a fékbetétek, féktárcsák.

Egy gépjárműben akkor érezhetjük magunkat biztonságban, ha tudatában vagyunk annak, hogy minden feltétel adott a biztonságos megálláshoz. Ezen sosem akarjunk spórolni, mert a jármű üzemeltetése során ez a legfontosabb szempont és ennek költsége töredéke egy kötelező olajcsere összegének.

Forrás: olajcserebudapest.hu